Social media są dziś wszechobecne. Pierwotnie miały ułatwiać ludziom kontakt, dziś wpływają na opinię publiczną i wyniki wyborów. Są też potężnym narzędziem marketingowym. Część osób zauważa, że nie odczuwają już takiej radości z korzystania z mediów społecznościowych jak kiedyś. W dzisiejszym artykule sprawdzamy powody, dla których warto zlikwidować profile w social media.
Social media – dlaczego stały się tak popularne
Media społecznościowe odpowiadają dzisiejszym, opartym na informacji i szybkości czasom. Pozwalały z początku oglądać zdjęcia i jednocześnie pisać do znajomych. Łatwo mogliśmy znaleźć kolegów i koleżanki sprzed lat i zobaczyć co u nich słychać bez konieczności odwiedzin. Dystans między nami zdawał się zmniejszać, a odnowione kontakty dawały poczucie wspólnotowości i tego, że nie jesteśmy sami.
Social media z czasem zaczęły przeformułowywać swoje działanie. Profile zakładały też wielkie gwiazdy muzyki czy ekranu. Nie musieliśmy czekać na newsy na portalach plotkarskich, aby dowiedzieć się co aktualnie nasz idol robi. Wystarczyło polubić profil gwiazdora i na bieżąco śledziliśmy jego poczynania sceniczne i rąbki życia prywatnego.
Wraz z coraz większą popularnością mediów społecznościowych, szansę na zarobek zwietrzyły niemal wszystkie przedsiębiorstwa. Social media z platformy do kontaktów międzyludzkich zapełniły się profilowanymi reklamami, natomiast część użytkowników, uczyniło samych siebie billboardami i zrobiło z tego profesję (influencerzy). W wyniku tego profili niektórych znajomych nie widujemy miesiącami, a zamiast tego widzimy coraz więcej reklam, dziwnym „zbiegiem okoliczności” bardzo pasujących do naszych zainteresowań.
Media społecznościowe – jak na nas wpływają
Wpływ social mediów na psychikę ludzką nie jest obojętny. To superszybki przesył informacji, zarówno o charakterze prywatnym jak i publicznym. Widzimy nie tylko znajomych, wspomnianych celebrytów, ale też polityków. Zaważamy, że starzy znajomi udzielają się w polityczne komentarze i często ze zdziwieniem dostrzegamy, jakie mają poglądy. W ten sposób media społecznościowe dzielą zamiast łączyć.
Poza tym widzimy tylko skrawki żyć naszych znajomych, ale i każdego innego użytkownika, którego profil śledzimy. A najczęściej są to najlepsze fragmenty. Wyjazdy na wakacje, nowy dom, nowa praca. Podsumowując – same sukcesy. Nikt nie chce dzielić się smutkiem i porażką. Co więcej prawie wszystkie zdjęcia widoczne choćby na Instagramie są edytowane i podrasowane. Wszystko wygląda tam lepiej niż w rzeczywistości.
Widoczność życia innych osób siłą rzeczy skłania nas do porównywania się z nimi. Jeśli przechodzimy przez jakiś trudny okres, nasze własne życie wydaje się beznadziejne. Nie jesteśmy tak szczupli lub umięśnieni, nie mamy takiego super ogrodu z basenem, nie chodzimy na takie fajne imprezy. Wypada zapytać, czy oni wszyscy są naprawdę tak szczęśliwi, jak na tych zdjęciach? Ile czasu muszą poświęcać na to, żeby ich życie wyglądało na tak idealne? A jeśli przestaną, to stracą sens swojej egzystencji? Czy chodzi w życiu o to, żeby żyć, czy żeby dobrze wyglądać na zdjęciu?
Social media – dlaczego warto je skasować
Oprócz powyższych, za skasowaniem profilów w social mediach przemawia jeszcze kilka czynników. Przede wszystkim pochłaniają mnóstwo czasu. Ile razy mieliśmy zalogować się na chwilę, a nim się obejrzeliśmy minęła godzina? I na czym spędzona? Lajkowaniu zdjęć ludzi, których nie znamy lub wdawaniu się w internetowe
dyskusje, które niczego wartościowego nie wnoszą do życia ani nie zmieniają sytuacji na świecie? Przez ten czas moglibyśmy poczytać książkę, pobawić się z psem czy nawet popatrzeć za okno.
Poza tym media społecznościowe uzależniają. Można łatwo uzależnić się od Internetu, niemniej jednak społecznościówki są w tym wyjątkowo podstępne. Gdy to my dostaniemy „lajka” czujemy się dobrze. A cała formułą scrollowania ekranu jest zaprojektowana tak, aby jak najdłużej zatrzymać naszą uwagę. Dlatego ciągle wyskakuje nam coś w momencie, gdy chcemy się wylogować.
Poza tym social media tak naprawdę nie zbliżają ludzi. Wstawianie postów na tablicy daje złudzenie, że wiemy co u kogoś słychać. Ale ani lajk ani komentarz, nie zastąpi osobistego kontaktu czy choćby rozmowy telefonicznej. Te formy interakcji są znacznie głębsze i lepsze niż social media. Jeśli zaś chodzi o biznes, mnóstwo a raczej wszystkie wielkie korporacje jakoś musiały funkcjonować przed wynalezieniem mediów społecznościowych. I osiągały zyski.