Marketing dociera do różnych elementów rzeczywistości. Jednym z nich jest społeczne zaangażowanie. Często kojarzone z wolontariatem i bezinteresownością, stanowi doskonałą platformę marketingową dla firm. W niniejszym wpisie sprawdzamy, czym jest społecznie zaangażowany marketing.
Spis Treści
Marketing CRM – co to znaczy
Marketing społecznie zaangażowany znany jest też jako CRM marketing. CRM to angielski skrót od cause related marketing, czyli w wolnym tłumaczeniu „marketing poświęcony [jakiejś ważnej] sprawie”. Ten rodzaj marketingu stanowi pośrednią formę między marketingiem komercyjnym a społecznym.
Na czym polega marketing społecznie zaangażowany (CRM)? Firmy angażują się w jakąś istotną dla swojego targetu sprawę i wspierają ją. Owa pomoc może przyjmować różne formy. Od zwykłego nagłaśniania danego zagadnienia, przez dofinansowywanie organizacji pomocowych i pozarządowych. Marki mogą również tworzyć specjalne kampanie pod swoimi auspicjami.
W zasadzie nie ma więc ograniczeń, co do stosowania marketingu społecznego przez firmy. Wszystko zależy od tego w jakim celu dany biznes zamierza go użyć. Oczywiście mogą to być jak najbardziej szlachetne pobudki, ale też zwykła chęć poprawy swojego wizerunku lub wręcz naprawienia go, gdy przedsiębiorstwo znalazło się pod ostrzałem mediów po jakiegoś rodzaju aferze.
Marketing społecznie zaangażowany społecznie – jak działa
Musimy zaznaczyć, że nie istnieją nisze, w których nie mógłby być wykorzystany marketing CRM. Środowisko naturalne, ofiary głodu i wojny, skrzywdzone zwierzęta – wszystkie te palące problemy wykorzystują firmy w celach marketingowych. Jeśli tylko są one zbieżne z ich działalnością biznesową, przedsiębiorstwa chętnie udzielają swojego wsparcia.
Nie oznacza to, że poza fasadą, nie niosą żadnej realnej pomocy. Wręcz przeciwnie, z perspektywy szeroko rozumianych „pokrzywdzonych” każda pomoc jest ważna, a często bez zaangażowania biznesu jej udzielenie nie byłoby możliwe. Poza tym działania pomocowe ważnej firmy, mogą pociągać za sobą podobne zabiegi marketingu społecznie zaangażowanego innych przedsiębiorstw i zmienić nawet całą branżę.
Marketing CRM nie jest więc tylko sztuczką PR-ową, ale niesie za sobą poważne konsekwencje. Zwróćmy uwagę chociażby na ekologię. Coraz więcej firm produkujących wodę butelkowaną podkreśla wytwarzanie opakowań z recyklingu. Obecnie jest to coraz powszechniejsza praktyka, która z perspektywy ochrony środowiska naturalnego i wszechobecnego plastiku, powinna wręcz stać się standardem. Z całą pewnością, zwłaszcza młodsi konsumenci, dla których zmiany klimatyczne oraz stan przyrody są ważne, będzie kupować wodę mineralną w butelkach, które pochodzą z recyklingu. Tu marketing społecznie zaangażowany pozwala na uzyskanie znacznej przewagi na rynku.
Marketing społecznie zaangażowany a społeczny – czym się różnią
Wspomnieliśmy wyżej, że CRM to forma pośrednia między zwykłym, komercyjnym marketingiem a marketingiem społecznym. Jest to jak najbardziej prawdziwe stwierdzenie, co więcej, marketing społecznie zaangażowany bywa często ze społecznym marketingiem mylony.
Wynika to z podobnego brzmienia ich nazw, jednak różnice są znaczące. Marketing społeczny ma na celu nie tyle sprzedaż czegoś, co zmianę nastawienia, poglądów odbiorców przez nagłośnienie pewnego znaczącego społecznie problemu. Są to wszystkie kampanie społeczne emitowane w blokach reklamowych, czyli np. filmiki nakłaniające do zmniejszenia prędkości podczas prowadzenia samochodu lub nie wsiadania za kierownicę po alkoholu, ale też kampanie namawiające do udziału w wyborach parlamentarnych. Bardzo często bazuje na emocjach celem wywołania zmiany. Niekiedy używa negatywnych emocji, aby zaszokować odbiorcę.
Marketing społecznie zaangażowany nie wyznacza sobie takich celów. Ma on charakter jak najbardziej komercyjny, zaangażowanie społeczne danej firmy ma poprawić jej wizerunek i zwiększyć jej przewagę nad konkurencją. Jak zaznaczyliśmy, nie oznacza to, że dane przedsiębiorstwo realnie nie pomaga. Musimy jednak pamiętać, że mimo pozytywnych skutków, jakie ma stosowanie marketingu społecznie zaangażowanego w niesieniu pomocy, jego podstawową przesłanką jest odniesienie sukcesu finansowego przedsiębiorstwa.