Sneakerhead to termin, który na dobre zadomowił się w naszym języku. Szczególnie obecny przy okazji premier specjalnych linii lub modeli butów sportowych. Kim właściwie są sneakerheadzi wyjaśniamy w dzisiejszym wpisie.
Spis Treści
Sneakerhead – czyli kto to jest
Sneakerhead to ktoś kto interesuje się butami. Nie chodzi tu jednak każdy rodzaj obuwia, a jedynie o specjalne, sportowe i lifestyle’owe modele. Ich dizajn komponuje się z szeroko rozumianą modą streetwearową a w dużej mierze z modą hip-hopową. Owo zainteresowanie nie zamyka się jedynie w śledzeniu trendów na rynku obuwniczym, ale też wiąże się z kolekcjonowaniem butów lub kupowaniem wybranych, wyjątkowych modeli.
Osoby uznające się za sneakerheadów potrafią ocenić oryginalność danego modelu na pierwszy rzut oka. Posiadają doskonałe rozeznanie wśród linii obuwia różnych firm i rozpoznają datę wypuszczenia modeli na rynek. Badają bieżące trendy i śledzą daty wypuszczenia najnowszych modeli sneakersów. Oprócz tego sprawdzają jakie ceny osiągają buty na rynku wtórnym. Niewiele osób ma świadomość tego, że sneakersy mają swój drugi obieg.
Niektóre modele są wykupowane w większych ilościach przez pojedynczego sneakerheada, który nawet ich nie wypakowuje z pudełka. Czeka na odpowiedni moment, aby nawet po kilku latach sprzedać je z zyskiem na ryku wtórnym. Część modeli „wydanych” w przeszłości nagle staje się szalenie modna wśród młodszych pasjonatów butów sportowych. Dlatego też sneakerheadzi traktują swoje buty jako inwestycję, a nie tylko element odzieży, który ma spełniać swą funkcję.
Sneakerheadzi – jakie buty preferują
Sneakerheadzi celują bardzo często w dość popularne marki, jednak wybierają specjalne linie butów. Niezwykłą popularnością cieszą się wśród nich Nike Air Jordan, czy Air Max. Wybierają jednak specjalne edycje, których ilość jest ograniczona. Charakteryzują się specjalnym dizajnem, kolorystyką i rzadkością. Sneakerhead szuka też reedycji modeli, które wypuszczono kilka a nawet kilkadziesiąt lat temu. Oczywiście są to serie limitowane. Popularne są również sneakersy nawiązujące do butów, muzyki czy filmów.
Pasjonaci sportowego obuwia nie wahają się „customować” swoich sneakersów. Customizacja butów podobna jest do podobnych zabiegów w przypadku aut. Polega na odpowiednim ozdobieniu, przerobieniu dizajnu przez specjalistę. Customy mają charakter indywidualny, więc każda para sneakersów, poddana takim przeróbkom zyskuje nie tylko niepowtarzalny charakter, ale też na wartości. Zwłaszcza jeśli customował buty uznany i popularny artysta.
Sneakerheadów nie interesują więc szpilki ani buty do garnituru. Mogą jednak uzupełniać swoje kolekcje o buty sportowe wypuszczane przez ekskluzywne marki. Szczególnie jednak skupiają się na właśnie butach sportowych, do koszykówki zwłaszcza i do chodzenia na co dzień, tworząc z nimi wyjątkowe streetwearowe stylizacje.
Sneakerhead – czy inwestycja w buty się opłaca
Umówmy się, buty nie są tak pewną inwestycją jak mieszkanie lub szybką jak kryptowaluty. Sneakersy mogą za to stanowić niecodzienną dywersyfikację portfela. Nie stanie się tak od razu. Jak widzimy, poruszanie się w sneakersowym światku wymaga odpowiedniej, specjalistycznej wiedzy. A więc jeśli chcielibyśmy na poważnie zająć się obrotem sneakersami, będzie nas to kosztować sporo czasu.
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jednak kupili pojedyncze modeli lub kilka z wybranych, wyjątkowo wartościowych linii sneakersów. Odłóżmy je gdzieś i niech nabierają wartości wraz z mijającymi latami. Niektóre z nich już w dniu premiery kosztują kilka tys. zł., po latach ich cena może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie.
Najdroższymi sneakersami w historii są pierwsze Nike Air Jordan wypuszczone w 1985 roku z autografem legendy NBA Michaela Jordana. Na ubiegłorocznej aukcji osiągnęły astronomiczną wprost cenę 560 000 dolarów amerykańskich. Za te buty spokojnie kupilibyśmy piękny dom z okazałym ogrodem. Może warto zrobić przegląd we własnej szafie ze sneakersami nawet jeśli dotąd nie przywiązywaliśmy do nich wagi?